Erektion – 9 tips för dig med erektionsproblem

En av de i särklass vanligaste frågorna som jag får som sexolog handlar om erektion och erektil dysfunktion, även kallat ekrektionproblem, impotens, slak penis, svårt att få upp den, svagt stånd, vinballe, rabarbersvaj… Även hatat barn har många namn verkar det som.

För är det något sexuellt problem som är alldeles särskilt jobbigt för många med penis så är det just erektionssvikt. Att ha svårt att få upp den är inte bara något som kan påverka själva sexakten; Många känner sig mindre manliga när erektionen inte är som de önskar, och problemet kan sprida sig från sängkammaren till ens hela självkänsla. Jag pratar massor om detta i ett avsnitt av “UMO-podden” som du hittar här.

Anledningarna till att många känner att det är så viktigt med en osviklig erektion är många, men mycket grundar sig i själva synen på sexualitet. En stark föreställning om män och sex är att de alltid vill, alltid är kåta och alltid får stånd när tillfälle ges. Men ett sådant ideal är närmast omöjligt för någon att leva upp till och påståendet grundar sig på en mängd myter.

Här följer några exempel på sådana myter:

1. Män vill alltid ha sex och får alltid stånd

Män kan i samma utsträckning som alla andra drabbas av låg lust. Det finns perioder i våra liv – långa som korta – då vi helt enkelt inte är sugna på att ha sex, och det finns en rad olika anledningar till det. Du kanske har en stressig period. Du kanske har varit med om något jobbigt nyligen? Du kanske har sovit dåligt?

2. Erektion och lust hör alltid ihop

Även om lusten finns där så är erektion en komplicerad kroppslig process som knyter samman tankar och känslor med hormonella substanser och blodflöde. Och att allt detta ska stämma varenda gång vi vill är faktiskt att begära lite väl mycket av vår kropp och snopp. Och vi kan faktiskt få erektion utan att vilja ha sex, och vi kan vilja ha sex utan att få erektion.

3. Jag måste ha erektion för att ha sex

En annan vanlig föreställning är att en hård kuk är ett måste för att kunna ha sex. Men det finns faktiskt en massa andra sätt att ha sex på än penetrerande sex. Men även om erektionssvikt kan vara ett komplext problem, som kan bero på en rad olika saker, så finns det mer eller mindre enkla sätt att locka tillbaka ståndet. Här följer en lista på mina tips för att bli av med sina erektionsproblem.

4. Impotens betyder att jag inte längre tänder på min partner

Ytterligare en myt som klamrar sig fast är att erektionen är ett mått på hur mycket du tänder på din partner. Detta kan jag helt avskriva. Du kan vara hur sugen på ett samlag som helst, men det betyder inte automatiskt att du får erektion.

banan

Så kan du jobba med din erektion i 9 steg

Okej, så ovan nämnda myter kan vi helt avfärda från och med nu. Men nu ska vi bli mer konkreta. Nedan följer en lista på nio saker som du kan göra för att få din erektion att bli mer pålitlig och som just du vill ha den.

1. Hitta andra sätt att ha sex

En vanlig föreställning är att penetration är det enda giltiga sättet att ha sex. Det är kort och gott felaktigt och även lite synd. Det finns en mängd olika sätt att ha sex som inte inbegriper penetration. Oralsex är något som många finner otroligt eggande, men som inte kräver ett fullt utvecklat stånd för att det ska kännas skönt – oavsett om du ger eller tar emot. Försök att experimentera med alternativa vägar. Stånd och penetration kan vara ett bra sätt att ha sex, men det är långt ifrån det enda.

2. Försök vara närvarande i stunden

Få saker kan vara så störande för såväl lusten som erektionen som när tankarna far iväg till något du glömt att göra på jobbet, blanketten som ska in till förskolan eller vad du ska köpa i present till din mamma. Eller kanske den vanligaste av de alla: får jag inte erektion nu så är jag en dålig älskare.

I vardagens stress kan det vara svårt att lägga de sakerna på hyllan, men försök. Försök att hänge dig till att vara här och nu och med din partner. Om de tråkiga tankarna ändå kommer, så försök att putta undan dem och lägga undan dem till senare.

3. Identifiera destruktiva tankemönster och tänk lust

Den som har erektionsproblem kan lätt falla in i att bara tänka på det som är negativt. Försök att leda in tankarna på det som ger dig lust. Gillar du oralsex – fokusera på det. Gillar du petting – gör det! Att tränga bort en känsla av prestationsångest är ingen enkel sak, men ofta är det just det som är nyckeln.

Sex ska inte primärt vara att prestera – det ska vara att ha skönt tillsammans, avslappnat och kravlöst.

Kan du identifiera de tillfällen då prestationsångesten kommer smygande? Försök att tänka att det inte spelar någon roll om du får stånd eller inte. Ni kan ha en skön stund ändå, på andra sätt än att ha penetrationssex. Så kanske ståndet kommer nästa gång.

4. Tänk utanför sexet

En erektionsproblematik är ofta inget som uppstår där och då när du ska ha sex. Ofta finns det orsaker som grundar sig i det övriga livet. Några frågor att ställa sig är: Hur har jag ätit? Har jag tränat? Stressar jag mycket? Sover jag tillräckligt?

Balans i livet är nödvändigt för att erektionen ska komma. En stressad tillvaro med dålig kost och stillasittande är knappast något som gör det enklare att få stånd. För att klargöra vad som gäller för just dig så kan det vara värt att prata om saken med någon utomstående, exempelvis en sexolog, kurator eller terapeut.

5. Öva, öva, öva

Den som har problem med erektionen kan ibland tänka att det är bättre att avstå från sex helt och hållet. Men som med allt annat i livet gäller devisen “Övning ger färdighet”. Var ärlig mot dig själv och sopa inte problemet under mattan, men för att få bukt på erektionsproblemen behöver du ha sex, även om det inte inkluderar penetration.

6. Prata om det

Ett vanligt problem är att personen med erektionsproblem håller det inom sig. Det kan kännas svårt att prata om, även med sin partner. Men att sluta sig och inte prata om problemen leder ofta till att de blir värre och mer långdragna. Försök att ta tjuren vid hornen och prata med någon om det. Det behöver inte nödvändigtvis vara en eventuell partner, även om det förstås är det allra bästa.

Att sänka garden och erkänna för din partner att du är nervös för att du inte ska få stånd kan vara ett sätt att bryta isen och kan rent av leda till ett mer lättsamt och roligt sex. Kanske kan det även få din partner att känna mindre prestationskrav.

7. Var snäll mot dig själv

Den som får problem med erektion kan ibland känna att hela självkänslan rubbas. Jag har alltid lyckats få stånd förut, är det något fel på mig nu? Är jag inte manlig nog om jag inte får upp den? Betyder det här att jag aldrig mer kommer kunna ha sex?

Den här typen av funderingar är inte alls ovanliga, men svaret på samtliga är såklart nej. Tillfälliga erektionsproblem betyder inte att det är kört för evigt, det har ingenting med manlighet att göra och även om det är svårt att få upp den för tillfället så finns det massor av andra sätt att ha skönt tillsammans med någon man gillar.

Det kan absolut kännas hopplöst och jobbigt, men försök att inte gräva ner dig för djupt i funderingar.

8. Var nykter

Begreppet vinballe är kanske inte det mest eleganta, men det ligger en del sanning bakom det. Alkohol, tobak och andra droger har stor inverkan på den erektila förmågan och kan vara en bidragande orsak till att ståndet uteblir.

9. Sök hjälp av någon professionell

Om det trots allt går längre perioder då erektionen uteblir kan det vara bra att ta hjälp av en professionell sexolog (till exempel jag själv) för att utreda vad som kan ligga bakom just dina erektionsproblem. Att ensam försöka reda ut vad som är fel kan ibland bli för svårt och ofta kan det leda till ännu större tankeknutar och ännu mer prestationsångest. Själv är inte bäste dräng, och inte ens vid ett så privat problem som erektionssvikt.

Några sista ord till dig med erektionsproblem:

Kom ihåg: Att ståndet sviker är inget att skämmas för, du är absolut inte ensam om problemet, och troligen finns det bra och tydliga vägar för att få erektionen tillbaka.

9 steg till en starkare erektion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *